Ansikt,  Hudpleie,  Reklame

Visste du at det tar flere år å utvikle en god krem? Bli med inn på Clarins sitt forskningssenter!

En ting er å føle og lukte på et produkt. Noe annet er å vite litt mer om hvordan det er fremstilt, hva tanken er og ikke minst, hvor mye arbeid det faktisk ligger bak en krem. Det er facinerende hvor mange mennesker som kan være involvert i et enkelt produkt eller liten serie, og når det kommer til Clarins er det ikke rent få.

Vi snakker kjemikere, forskere, hudterapeuter, leger, botanikere, markedsanalytikere, designere, parfymører, psykologer, aromaterapeuter og andre spesialister av ulike slag, og alle er noe de skulle ha sagt.

Jeg har vært veldig heldig, for jeg har ved flere anledninger blitt med inn på laben og fabrikken til kjente merkevarer. Det skal sies at vi journalistene ikke har fått komme inn i det aller helligste, men mye har jeg fått med meg allikevel. Det har gitt meg en bedre helhetsforståelse for produkter og hvordan bransjen henger sammen generelt.

I høst fikk jeg en svært grundig innføring i hvordan de jobber på Clarins. Vi var en stor gjeng fra hele Europa pluss noen andre land som Syria (ja, de har blader der også). Her er jeg sammen med mine svenske og danske kollegaer inne på laben der de finner frem til hvilke konsistenser og sammensetninger av ingredienser de ulike produktene skal ha.

Men utviklingen av en krem starter flere år før produktet får sin farge, duft og konsistens (som er en vitenskap det også)!

Det varierer nok hvor alt starter, og de ulike firmaene har sine prosedyrer. Clarins er ekspert på planter, og hvordan de påvirker huden og sinnet vårt. Hvert år vurderer de rundt 200 botaniske ingredienser, og akkurat nå er det kun 5 spennende planteekstrakter de jobber med. Det gjøre masse tester av ulike slag for å sjekke om ingrediensene har noen funksjon på huden i det hele tatt. Det tar lang tid!

Hvordan de finner frem til alle disse plantene er et studie i seg selv, men blant annet får de innspill fra botanikere og phyto-teknikere (phyto =plante) som reiser verden rundt for å se på hvordan planter brukes på tradisjonelt vis.

For eksempel kan en medisinplante som brukes til noe helt spesielt av en stamme på Fiji havne i din krem. Nå er det ikke sånn at det er ubegrensede mengder av denne planten, så derfor brukes det ulike metoder for å dyrke frem den ene egenskapen til planten, for eksempel via bioteknologi.

Den andre inspirasjonen er å se på hvordan planter er bygget opp på. Hvordan ser den ut og hvordan oppfører den seg i miljøet den lever i. For eksempel blir ekstrakter fra stilken til solsikker brukt i Clarins sin halskrem. Solsikken har et stort hode som snur seg etter solen hver dag. Dette må silken tåle.

Så ser man på markedet, hører på hva konsumentene vil ha og gjør forskning på hva som skjer i huden til en spesifisert kundegruppe. Det er ikke helt uten grunn at jeg skriver denne saken akkurat nå, for i disse dager lanseres det en egen serie for 60+. Det var i den forbindelse jeg besøkte forskningssenteret.

Fremgangsmåten har vært mer eller mindre denne. I tillegg fikk de forespørsel fra den flotte dama over, Claudia Maria Ferreira da Costa, om å lage krem for godt voksne. Hun er fortsatt en aktiv fekter i en alder over 60, og selvfølgelig Clarins sin talsperson for serien. Mannen ved siden av er Mr Clarins himself (en av to brødre).

Det gjøres mange grundige forskningsøvelser før et produkt i det hele tatt blir satt i produksjon. Gipsliknende avtrykk på huden viser dybden på rynker før og etter bruk av krem med visse ingredienser. I dette spesielle lyset under kan de gjøre mange målinger og scanninger som er helt nøytrale og er veldig nøyaktige.

Etter grundige undersøkelse over lange tider på mange personer i riktig målgruppe kan de endelig starte med konsistenser, produkttype, duft og utseende. Under ser du den nyeste dagkremen for damer 60+, Nutri-Lumière.

Vet du forresten hva denne kundegruppen ser etter? For det første kalles de Generasjon S. Generasjon sølv. Generation Silver. Silver Generation. En svært ettertraktet gruppe mennesker som nå overtar markedsposisjonen til de helt unge. Det kan jeg skrive om en annen gang, men legg merke til det!

De er faktisk glade i sine livslinjer, men de vil ha glød, løft, litt plump og masse næring slik at hudens er sunn og frisk ut. Dessuten gidder de ikke bruke masse tid på hudpleie, så det skal være enkelt. Dette er jo litt interessant, siden vi som er yngre gjør alt vi kan for å minske rynkene våre. Disse fab folka ønsker bare å se superbra ut for alderen sin!

Akkurat det er vel noe vi alle kan lære litt av. Uansett – det tar lang tid å lage gode hudpleieprodukter!

Legg igjen et svar