Ansikt,  Hudpleie

Opptdatering på hudpleietrender for våren 2019

Gjør oppmerksom på at produkteksemplene i saken er mottatt som arbeidsprøver for å kunne gjøre skjønnhetsjournalistiske vurderinger.

Det er første dagen av et helt nytt år. Jeg gleder meg veldig til nye prosjekter og bekjentskaper, men, men også å fortsette der jeg slapp med alle de fine folka jeg har rundt meg. Tenkte jeg skulle gi deg en oppdatering på hva som skjer på hudpleiefronten i 2019. Ikke det at alt er helt nytt, og noe av det har allerede vært en stund. Noen trender utvikler seg over tid, mens andre kommer som en farsott omtrent på dagen.

Noen produkter kommer rett og slett som en konsekvens av verden vi lever i, både når det kommer til levesett, klima, dyrevern og menneskeverd. Jeg liker spesielt godt at det har blitt tatt tak i de to siste punktene, for vi vet at industrien (og absolutt ikke bare skjønnhetsindustrien) har være nådeløs.

Bærekraftighet! Det nærmer seg en standard om at all emballasje skal være resirkulerbar, at alle i produktlenken jobber under gode arbeidsvilkår og at lønnen er som fortjent. Store selskaper som L´Oréal går foran som et godt eksempel, mens mindre selskaper og merker har før dem vært pionerer på området. Merker som Kiehl´s har egne resirkulasjonsstasjoner for emballasje, og flere og flere merker er opptatt av at råvarene er kjøpt til rettferdig pris slik at f.eks. barna kan gå på skole i stedet for å jobbe.

Miljø! Det å ta vare på miljøet er en del av bærekraftigheten, men fortjener et eget punkt. Mange bidrar til å fjerne plasten fra havet (f.eks. REN SKincare), mens Biotherm har forpliktet seg til å gjøre det de kan for å ta vare på vannet på jorda. De har også utviklet solfilter som ikke dreper korallrev. Skjønnhetsbransjen sør

Vegan! Handler mest om dyrevern! Det at dyr ikke skal lide eller bli drept for at vi skal få gode hudpleieprodukter. Botanikken er full av magiske ingredienser, og det brukes mye ressurser på forskning og oppdagelse av nye ingredienser.

Transparent! Det er ikke nødvendigvis slik at naturlig, økologisk og vegan er det beste, selv om det kan være veldig bra. Trenden er at du skal vite 100% hva som er i kremen du bruker slik at du kan vurdere selv. Kiehl´s har skrevet alle ingrediensene på selve flasken/krukken bestandig, og her tar flere etter. Det er dermed ikke sagt at du skjønner alt hva de ulike ingrediensene gjøre. Inne på Cosmica sine nettsider har de beskrevet hva alle ingrediensene de bruker gjør i sine produkter, og det digger jeg.

Helbredelse overtar for antiage! I alle fall leve side om side. Jeg møtte på Carina Franck som står bak merket Kalahari. Hun går også bort fra ordet antiage, og har erstattet filosofien sin til de-aging. Og faktisk nettopp gjennom helbredende ingredienser fra Kalahariørkenen. De siste årene har mange vært litt for overivrige på antiage-behandlinger og -produkter slik at huden blir sensitiv. I tillegg lever vi på en måte og i en verden som gjør at huden blir sensitiv. Så i stedet som for å satse på strammere hud med mindre rynker og pigmentering bør du mest sannsynligvis sørge for å reparere hudbarrieren og gjøre den sterkere igjen. Samtidig som du forbereder huden på foryngende produkter og behandlinger.

K-beauty på diett! Kjent for sitt regime med minimum 10 produkter.  Det passer ikke alle. Trenden er derfor å bruke færre, men veldig effektive multiprodukter. J-beauty (Japan-beauty) er en gren med effektive produkter basert på naturlige ingredienser. Mest kjent i Norge er Shisedo sin serie Waso. Nye merker innen både hud og hår lanseres med kun et fåtall effektive produkter som skal passe absolutt alle hudtyper. Eksempler på det er de norske merkene Dr. Ankerstjerne og Cuvget. Produktene har også blitt mer multifunksjonelle og veldig enkle å bruke.

Skreddersydd! I den motsatte enden er hudpleiemerkene (også innen hår og makeup) som virkelig skreddersyr hudpleien til deg. Merker som Skyn og Kiehl´s finner riktig hudpleieprogram gjennom  hudkonsultasjon, Dermalogica kartlegger ansiktet gjennom facemap, PCA Skin gjør noe av det samme mens Onegen mikser serumet ditt mens du ser på.

Beskyttelse mot miljøet! Her snakker vi om forurensing, blått lys og sol! Flere merker kommer med egne serier med filter som beskytter mot det blå lyset fra dataskjermer og mobiler. Blant annet! Eksempler på merker er Payot, som nylig kom ut med en egen serie, Babor og ZO Skin Health.

Produkter med antioksidanter (også for håret) beskytter huden mot skadene forurensing, stråling og sol gjør i huden. Et serum eller en olje med vitaminer er derfor blitt helt essensielt om du enten jobber i by, har digitale hjelpemidler, sitter ved vinduer eller er mye ute.

Til slutt: SPF! Når jeg sier til folk at de må bruke SPF er det som å få et barn til å spise noe det ikke liker eller å drikke tran uten sitron. Mange vil faktisk heller ha rynker og pigmentflekker enn. å bruke SPF, og det skjønner jeg absolutt ingenting av. Derfor finnes det også flere mer attraktive high-tech produkter med SPF som avanserte primere og “smart tone”- produkter som gir fin hud samtidig som du beskytter deg.

Oljer, masker og smart rens! Rensing av huden er det viktigste du kan gjøre for å opprettholde en sunn og ungdommelig hud. Igjen er det viktig for folk flest at produktene er enkle, raske og effektive å bruke – for at de i det hele tatt skal bli brukt. Micellar Water og fiberkluter er en rens som har tatt helt av, men også ulike eksfolierende rens i pulverform som renser og fjerner døde hudceller på samme tid. Eksfolierende vann tar også over for skrubb med korn, nettopp på grunn av vår sensitive hud.

Maskene har kommet for å bli en stund til. Det er effektiv hudpleie som gir huden ekstra askepottboost når den trenger det, eller at du kan bruke dem som en kur.

Oljer har vært på markedet bestandig, med nå er det mye mer fokus på dem. Vi ser det også innen sminketrender fra catwalken at oljer nærmest brukes som foundation. Men det krever at du bruker riktig olje til din hud, for feil olje kan gjøre hudtilstanden din verre. Oljer er rike på essensielle fettsyrer og antioksidanter, og er antiinflammatoriske. De har derfor en både helbredende, beskyttende og antialdrende effekt på huden.

Hotte ingredienser! Noen ingredienser har virkelig markert seg i markedet, og de kommer fortsatt til å regjere i tiden fremover. I tillegg har det også kommet noen nye. Blant ingrediensene jeg snakker om er probiotiske bakterier, roser, varianter av retinol, vitamin E, vitamin C, varianter av vitamin B, hyaluronsyre og cica.

Holistisk! Vi vet jo at en krem alene ikke kan få bukt på et hudproblem, men at man må ta tak i måten man lever på også. Mat, trim, inneklima, sol, stress og så videre påvirker hud og hår. Trenden er derfor å knytte helse og skjønnhet sammen med kosttilskudd, teer, tilhørende massasjeteknikker til spesifikke kremer, pusteritualer, filosofier, kostholdsanbefalinger og virtuelle opplevelser som sammen tilfører det huden trenger innenfra.

Nordisk! Nordiske ingredienser har vært etterspurt lenge, men det kule er at det også har vært en oppblomstring de senere årene på nordiske merker. Enda kulere – og etter min mening sent, men godt – er det at det har kommet flere supergode norske merker på markedet – som Cuvget, Dr. Ankerstjerne og Elite Helse.

Legg igjen et svar