Tone við Skipá
Norge

Hei! På denne bloggen vil du finne masse tips og triks om alt fra stylingprodukter, hvordan sote øynene, få bedre hud, finne den rette parfymen og mye mer. Jeg har lyst til å inspirere deg til å gjøre noen små forandringer og gi deg de beste tipsene som får deg til å føle deg litt vakrere på en helt vanlig hverdag og se «smæsjing» ut på fest.

Kropp Parfyme

Parfyme + trening = ingen god idé

By on 13. mars 2018

Er du en av dem som tar på deg en god dose parfyme rett før du går på treningsstudio i den tro at det skal lukte bedre i løpet av treningsøkten? Da kan jeg avsløre at du ikke lukter bedre, men verre! Med mindre du har planer om å ikke svette, da.

Jeg elsker jo parfyme, og jeg bruker mange forskjellige parfymer selv. Men nå snakker vi om parfymen mange tar på seg rett før trening, ikke den som man tok på seg for mange timer siden.

Jeg har veldig høy toleranse for parfymer, men svett parfymelukt er faktisk ikke deilig eller sexy i det hele tatt. Flere ganger har jeg vært nødt til å gå bort fra folk på treningssenteret fordi de faktisk dunster for mye tung og søt parfyme. Jeg blir rett og slett uvel, og det er det flere grunner til!

Parfyme er nemlig kjemi med molekyler som reagerer med temperaturen på huden din. I tillegg blir parfymen påvirket av pH-verdien i huden, hva du spiser, hormoner og luftfuktighet, bare for å nevne noe.

Når du trener svetter du ekstra mye, og parfymen blander seg med svetten som blant annet inneholder avfallsstoffer. Men det er mye mer som skjer også!

Toppnotene, som er det første du lukter når du tar på parfymen, har veldig lette molekyler som forsvinner etter noen minutter. De er som regel ganske friske, og kan til og med gi deg et lite oppfriskende pep! Igjen sitter bunnoter og kanskje hjertenoter. De har tyngre molekyler som sitter ekstra godt på huden, spesielt når huden er varm. I tillegg blir duftene mye sterkere!

Typiske bunnnoter er vanilje, tonkabønner, amber, trenoter, patchuli og musk. Disse duftene er ikke laget for å tilføre kropp og sinn energi, men heller gi følelsen av sensualitet, varme, ro og tyngde.

Så uten at man vet det, for det kjenner man jo ikke så mye til selv, så går noen rundt med en søt og tung svetteeim av vanilje og patchuli etter seg på treningssenteret. I verste fall kan det også gi både hodepine og mindre energi til trening, både for deg selv og andre.

Der i mot, om du ønsker å bruke parfyme for å gi deg litt kjapp energi og treningslyst kan du bruke parfyme med sitrusnoter i toppen litt før trening. Men her snakker vi om svært liten mengde, og heller ikke direkte på halsen slik mange påfører parfymen.

Spray litt parfyme i lufta, og gå raskt gjennom parfymeskyen. Da kjenner du den oppkvikkende sitrusduften, og du får minimalt med parfyme på deg.

PARFYMER

  • Dior, Escale à Parati
  • Armani Privé, Eau de Jade
  • Tom Ford, Venetian Bergamot
TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT