Ansikt,  Hudpleie,  Sponset

Kopiere huden er siste beauty-tekno! Bli med inn på laben til Lancôme!

Jeg må bare si at jeg føler meg veldig privilegert som har den jobben jeg har! Jeg møter så mange spennende mennesker, og inne i mellom får jeg også love til å komme inn på baksiden for å se og lære hvordan forskere og produktutviklere  jobber.

For noen uker siden var jeg så heldig at jeg fikk besøke kosmetikkgiganten L´Oréal sine laboratorier, som er verdensledende innen forskning på blant annet hud. L´Oréal er ikke bare de produktene du finner med deres navn i dagligvaren, men har et hav av gode merker som investerer dullioner av penger på forskning på hud og utvikling av produkter. For eksempel finner du Helena Rubinstein, YSL, Maybelline, Decléor, Kérastase og Redken under paraplyen deres.

Jeg var invitert som journalist av Lancôme sammen med en dansk kollega, noen få europeiske journalister og en arme av japanske og kinesiske journalister og bloggere. Bare å observere asiaterne var en lærerik opplevelse! De har jo et helt annet type marked der borte enn det vi har.

Dagen ute på L´Oréal var selvfølgelig preget av Lancôme. Jeg lærte mye om deres filosofi om hud og fikk innblikk i utviklingen av de siste ingrediensene og produktene. Blant annet snakket jeg med Delvigne Veronique (hun du ser i toppbildet) som er Scientific Director for Lancôme, og er doktor i farmasi med spesialisering i hudbiologi. Hun har jeg også møtt tidligere. Hun har blant annet vært tidlig ute med å introdusere probiotisk hudpleie til det store markedet.

Denne dagen hos Lancôme fikk vi være forskere for en dag! Her hadde de lagt inn mye imponerende innsats! Jeg hadde fått mitt eget skap med sko og frakk i størrelsen min, og de hadde dekorert innsiden av skapdøren med bilder av sønnen min og meg som de hadde funnet på Instagram, slik at jeg virkelig skulle føle meg komfortabel med rollen. Veldig morsomt! Jeg fikk mitt eget ordentlige mikroskop som vi brukte til å se på ulike ingredienser og materialer i.

BIO-PRINTING

Du har kanskje hørt om Epi-skin, altså kunstig hud som man tester produkter på i stedet for på dyr! L´Oréal fant opp dette på 90-tallet, og det finnes også andre leverandører på markedet.

På dette presseeventet fikk vi innføring i det aller siste innen utvikling av kunstig hud, og det kalles Bioprinting. Teknologien har vært på markedet i over tolv år allerede, men den har blitt videreutviklet slik at teknologien bare har blitt bedre og bedre. Du har kanskje sett på TV at man langt på vei har klart å lage organer. Utfordringen er å få organene til å fungere i kroppen. Det er et produkt av bioprinting.

Julien Demaude (på bildet under) er forsker og leder innen hudpleie og teknologi i L´Oréal med ekspertise innen “Bioimpression”. Han forklarte at den nye teknologien er som en 3D-printer, en sånn som printer ut 3D-figurer. Innen bioprinting vil “blekket” være biologisk materiale. Den nye teknologien gjøre det mulig å produsere hva man vil.

For eksempel kan man lage hud som svetter ved å bruke celler som kan svette, pigmentert hud og til og med hår! Dette gjør at man virkelig kan lage målrettede produkter mot et spesifikk problem.

Det er gøy med sminke og nye parfymer, og det er deilig å smøre seg inn med en velduftende bodylotion eller et godt serum. Men hva som foregår i kulissene for at du og jeg skal få mest utbytte av produktene vi bruker, er virkelig det som jeg synes er det mest spennende med å jobbe med skjønnhet.

Etter presentasjonen fikk vi komme inn på selve laboratoriet der alle Lancôme sine produkter blir utviklet. Faktisk fikk vi hver vår dagsferske labsample av Advanced Génifique Concentrate (probiotisk hudpleie) som de hadde laget til oss der på laben, og det var jo stas!

De store mengdene lages selvfølgelig på fabrikk! Må innrømme at jeg ikke merket noen forskjell på den og den som har blitt laget på fabrikken. Men det er ikke så rart, for et produkt skal ha samme effekt i minst tre år!

JEG GJØR OPPMERKSOM PÅ AT TUREN VAR SPONSET!

Én kommentar

Legg igjen et svar